Curs 2017-18
En aquest curs acabarem amb el llibre How Learning Works, on se descriuen 7 principis bàsics de la docència.Sessió de dia 25 de setembre: Quina pràctica i realimentació ajuda al aprenentatge? Casos d'estudi i recerca existent sobre el tema
Sessió de dia 25 de setembre: Quina pràctica i realimentació ajuda al aprenentatge? Coses que es poden fer a l'aula
Sessió de dia 19 de gener: Com es desenvolupa el domini de la matèria? Casos d'estudi i recerca existent sobre el tema
Sessió de dia 26 de gener: Com es desenvolupa el domini de la matèria? Coses que es poden fer a l'aula
Curs 2016-17
Reprenderem l'estudi del llibre How Learning Works, on se descriuen 7 principis bàsics de la docència.Sessió de dia 19 de maig: Com afecta el clima de la classe a l'aprenentatge dels alumnes (1). Casos d'estudi i clima a l'aula
Sessió de dia 26 de maig: Com afecta la maduresas dels estudiants al seu aprenentatge (2). Desenvolupament de la maduresa de l'estudiant. Com afecta el clima de la classe a l'aprenentatge dels alumnes (3). Coses que es poden fer a l'aula.
Curs 2015-16
Estudiarem el llibre How Learning Works, on se descriuen 7 principis bàsics de la docència.Sessió de dia 25 de setembre: Com afecta el coneixament previ dels alumnes al seu aprenentatge (1). Casos d'estudi
Sessió de dia 2 d'octubre: Com afecta el coneixament previ dels alumnes al seu aprenentatge (2). Coses que se poden fer a l'aula per emprar profitosament el coneixament previ de l'alumne
Sessió de dia 30 d'octubre: Com els estudiants organitzen el seu coneixament i com afecta al seu aprenentatge.Casos previs i introducció
Sessió de dia 13 de novembre: Com els estudiants organitzen el seu coneixament i com afecta al seu aprenentatge.Coses que es poden fer a l'aula
Sessió de dia 30 d'octubre: Com motivar els estudiants.Casos previs i introducció
Sessió de dia 13 de novembre: Com motivar els estudiants.Coses que es poden fer a l'aula
Las sesiones de 20 de noviembre y 4 y 18 de diciembre se dedican a el problema de disciplina en el aula. Queremos producir unas recomendaciones de normas básicas de comportamiento para uso en la Escuela. Ejemplos de partida.
Borrador de normas creadas por Margaret Miró para la asignatura de Inteligencia Artificial
Propuesta de principios básicos de convivencia, que puede servir de base a la creción de normas.
Borrador de documento a presentar a la EPS. Incluye el motivo de este documento, los principios de convivencia y un ejemplo de normativa de asignatura.
Documento definitivo a presentar a la EPS. Incluye el motivo de este documento, los principios de convivencia y un ejemplo de normativa de asignatura.
Curs 2011-12
A partir del curso 2011-2012, el transcurrir del Seminario de Docencia puede seguirse en su blog.Curs 2010-11
Tècniques de treball en grup
Alguns documents:Capítol de treball en grup de Tools for teaching de Barbara Gross Davies.
Capítol de treball en grup de McKeachie's teaching tips.
Resum del les idees dels dos capitols, escrit per Félix Rodríguez.
Cómo enfrentarse a los jetas y los mantas Famós article sobre un dels problemes del treball en grup.
Conflictos en el trabajo en grupo: Dos casos representativos de Miguel Valero i altres.
Curs 2009-10
Avaluació continuada
Algunes idees:
Evaluación continuada no es hacer 3 o 4 exámenes en vez de uno. Eso es más bien “angustia continuada”.
La evaluación continuada no es un fin en sí misma; es parte de un modelo educativo. Mantener el modelo anterior y añadir más pruebas no es eficiente y puede ser contraproducente.
Hay dos tipos de evaluacion: formativa y sumativa. La formativa es para que el alumno se dé cuenta de sus errores y pueda resolverlos, aprendiendo durante este proceso. La evaluación sumativa es la que “da puntos” para la nota final. La evaluacion continuada usa de ambas. No toda es sumativa.
Consideremos el curso como una tarea que debe realizarse. Parte de la tarea debe realizarla el profesor; parte debe realizarla el alumno. Debemos planificar qué parte realizará el alumno (no basta por inconcreto “estudiará la materia y hará los problemas”), qué parte de ella se evaluará y qué parte será formativa, qué parte será sumativa.
Debemos evaluar muchos modos de comportamiento, y no solo la habilidad de hacer exámenes. Podemos evaluar la participación en clase y en foros, entrega de problemas ya sea hechos en casa o en clase, trabajos varios individuales y en equipo... y también exámenes.
Dos documents que poden ser útils:
¿Cómo nos ayuda el Tour de Francia en el diseño de programas docentes centrados en el aprendizaje?
Diez metáforas para entender (y explicar) el nuevo modelo docente para el EEES
Influència de l'actitut del professorat a la seva docència
El dia 2 d'octubre varem tenir la sessió del seminari amb la presència de Merche Marqués de la UJI. En Fèlix Rodríguez ha estat tan amable de posar a la nostra disposició un resum del que varem parlar ampliat amb enllaços d'interès.
En Rich Felder va crear una classificació d'estils d'aprenentatge. A la seva pàgina podeu trobar una descripció i un qüestionari per poder classificar voltros en els vostres alumnes. També hi ha 17 articles sobre aquest tema. Un bon primer article a llegir és Matters of style.
Las diferencias entre regiones y países en las pruebas Pisa de Julio Carabaña (agradecimiento a Ricardo Alberich por encontrar el enlace).
Avaluació, autoavaluació, coavaluació
El dia 6 de novembre començarem aquest tema. En parlarem de rúbriques, problemes de l'avaluació, possibilitats d'emprar l'autoavaluació i co-avaluació entre alumnes.
Alguns enllaços interessants:
Evaluación psicoeductiva en el S.XXI És una presentació (molt llarga) en Power Point. El més interessant que te és la descripció detallada de les rúbriques
Evaluación entre compañeros: estudio de su correlación con la evaluación del profesor Artícle de Javier Oliver i Verónica Canivell presentat al Jenui 2009.
Rúbrica utilitzada per les presentaciones orals de l'assignatura Escriptura i presentació de documents tècnics
Curs 2008-09
Elaboració de guies docents
Capitol 3 (¿Cómo preparan las clases?) del llibre Lo que hacen los mejores profesores universitarios de Ken Bain
Podeu descarragar una pel.licula (en QuickTime) d'una conferència de Rich Felder on explica molt be tot el que s'ha de fer per preparar un curs segons les noves tècniques.
Un petit llibret del MIT: You and your students. A pesar de ser del 1950 dona molta de informació de temes que començam a tractar ara.
En els darrers Jenui hi ha hagut moltes ponencies sobre aquest tema. Alguns són:
Formando en competencias, el caso práctico de una facultad. Inés Jacob Taquet, Javier Oliver Bernal, Javier García Zubia, José Mª Sáenz Ruiz de Velasco, JosuKa Díaz Labrador.
Proceso de adaptación al EEES mediante el uso de competencias e itinerarios personalizados: el caso de Minería de Datos. Ana-Elena Guerrero-Roldán, Enric Mor, Julià Minguillón.
Aplicación del aprendizaje basado en problemas para el desarrollo de competencias demandadas a los titulados universitarios. Alejandro Hernández, Carlos Catalán, Raquel Lacuesta.
Diseño integral de una asignatura para una formación basada en competencias. Francisco Ruiz, Félix García.
Relacionando competencias, objetivos, resultados de aprendizaje y actividades formativas en un Modelo de guÌa docente. Edmundo Tovar, Mónica Edwards
Diseño para grados TIC basado en competencias: Concreción en el área de BD en el contexto de la UOC. M. Elena RodrÌguez, Àngels Rius, Jordi Conesa, Carlos Casado
Com millorar la docència amb menys feina
Documents aportats per Fèlix Rodríguez i Adelaida Delagado
Protocolos de evaluación de memorias e informes, de exposiciones orales, y de treball en grup.
Competències transversals
Cóm ensenyar la competència transversal de comunicació? Document de treball
Conferència de Julia González
El 16 de novembre Julia González, de la Universidad de Extremadura, va contar la seva experiència com a coordinadora del plà d'acció tutorial dels estudis d'informàtica de la UNEX. Podeu descarregar un resum (format .ppt)Quina és la dedicació del professorat a una assignatura del EEES?
Article sobre la mesura d'esforç de l'assignatura de Estructura de Computadors d'en Biel Fiol et al.
Plans d'estudis
Material de la I Jornada de planes de estudio de Informática.La redacció d'objectius docents
Documents
Us de la taxonomia de Bloom per preparar preguntes d'examens
How to Write Learning Objectives that Meet Demanding Behavioral Criteria
Fermín Sánchez et al.: Formulación de objetivos de una asignatura. Presentacion en PowerPoint
Elaboración de la guía docente para la convergencia europea de la Universitat de València. Els capítols 4, 5, 6 i 7 tenen a veure amb l'elaboració d'objectius.
Exemples
Objectius de les pràctiques de Tecnologia de la Programació
Fitxa de l'assignatura d'anàlisi matemàtica de primer de matemàtiques.
L'avaluacio docent i la seva relacio amb la política del professorat
Teniu a la vostra disposició la presentación en Power Point de Carlos Juiz.
Gràcies a en Toni Jaume, teniu enllaçats quatre documents relatius al tema que podeu consultar:
DOCENTIA: Programa de apoyo para la evaluación de la actividad docente del profesorado universitario , ANECA 2007
La preparación del profesorado para el EEES Miguel Valcárcel, Universidad de Córdoba.
Evaluación docente, formación e innovación:Una perspectiva sindical. José Manuel Palazón Espinosa
Portafolis docents (o del professor)
Exemples de portafolis
Miguel Valero (Informatica)
ICE de la UPC Pagina amb instruccions i exemples de matemàtiques, enginyeria, etc.
Pagines de com fer-ho de la universitat de Ohio State, de la de U. Texas, Austin i de la Universitat de Washington State
Tesi sobre el portafoli docent a la Facultat de Ciències de la Salut i de la Vida de la Universitat Pompeu Fabra de Mireia Valero.
Les competències genèriques i els titulats universitaris a les Illes Balears
A la reunió del dia 12 de gener, en Juan José Montaño, director de l'OCiHE ens ha vengut a presentar l'estudi que han fet de les competències genèriques que ja hem de començar a traballar a les nostres classes. El llibre publicat s'ha esgotat, però teniu el document final en PDF a la vostra disposició. També he penjat l'article d'El Pais que s'ha comentat a la reunió, i un altre posterior també relatiu al mateix assumpte.
A la reunió dels propers divendres discutirem com podem fer servir aquest document per millorar la nostra docència.
Dotze propostes i una reflexió
Després de dos cursos on el seminari s'havia esvait, aquest curs el tornam a començar amb força. Per inaugurar-lo el divendres dia 15 de setembre vendran Faraon Llorens, vicerrector d'Innovacio Docent de la U. d'Alacant i un dels grans impulsors de la millora docent a la informàtica a Espanya en el derrer deceni, i Rosana Satorre, subdirectora de la EPS de la mateixa universitat. Ells han posat en marxa el primer curs d'informàtica segons el model del EEES, i ens vendran a contar les seves experiències. El títol d'aquest primer tema que comença divendres és Dotze propostes i una reflexió. Teniu a la vostra disposició un breu document preparat pels nostres convidats per iniciar el debat.
Ja está (al menys parcialment) un resum del debat del dia 15 al Wiki del seminari Per correu rebràs informació de com entrar-hi per fer modificacions. Si no ho has rebut, envia un missatge a joe.miro(ensaimada)uib.es.
A partir del document inicial i dels debats a les reunions s'enviara una ponencia al Jenui 2007.. Com recordau, es va fer una crida a tots els qeu vos interesas perticipar, i finalment ho hem fet entre en Pere Palmer i jo (i en Faraon i na Rosana, evidentment). Teniu a la vostra disposició l'esborrany per si voleu fer qualque comentari.
Recursos i enllaços d'interés
Webs d'aprenentatge cooperatiu:Otra página de aprendizaje cooperativos es Active and Cooperative Learning
Més enllaços a http://bioinfo.uib.es/~joemiro/FPUn.html
Motivació de l'alumnat
Motivating the Church-Turing Thesis in the Twenty-First Century
The Internet as a Motivating Theme in a Math/Computer Core Course for Nonmajors
Undergraduate Women in Computer Science: Experience, Motivation and Culture
Enquestes
Versió final de l'enquesta: Format RTF, Format PDF,
Avaluacions
Un Modelo de Evaluación de Prácticas en Laboratorio de Ingeniería del Software
Métodos Alternativos de Evaluación Basados en el Sistema de Honor
Experience with a computer-assisted formal programming examination